Kompetencje
KOMPETENCJE
Starosty, Wicestarosty, Skarbnika i Sekretarza
Do zakresu zadań Starosty należy:
Do kompetencji Starosty należy w szczególności:
- 1) organizowanie pracy Zarządu i Starostwa;
2) zwoływanie posiedzeń Zarządu i przewodniczenie im;
3) podejmowanie czynności niezbędnych dla uniknięcia zagrożenia interesu publicznego, zdrowia i życia ludzi oraz znacznych strat materialnych;
4) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
5) wnioskowanie do Rady o powołanie lub odwołanie Skarbnika;
6) wydawanie upoważnień dla Wicestarosty, innych członków Zarządu, pracowników Starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych Powiatu do wydawania w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
7) składanie oświadczeń woli w sprawach dotyczących bieżącej działalności Powiatu;
8) prowadzenie rejestru uchwał Rady i zbioru aktów prawa miejscowego;
9) określanie polityki kadrowej i płacowej w Starostwie;
10) wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za pracodawcę
w stosunku do pracowników Starostwa i, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych;
11) przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków;
12) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy naczelnikami wydziałów Starostwa;
13) wykonywanie zadań określonych przepisami prawa w zakresie obronności;
14) udzielanie odpowiedzi na interpelacje posłów, senatorów oraz radnych;
15) wydawanie zarządzeń;
16) przedkładanie organom nadzoru uchwał Rady;
17) tworzenie stanowisk zastępców naczelników w przypadkach uzasadnionych potrzebami Starostwa;
18) wydawanie upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
19) wykonywanie w imieniu Skarbu Państwa ustawowo określonych zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami.
Starosta w zakresie sprawnej organizacji pracy oraz efektywnego funkcjonowania Starostwa zapewnia:
- 1) pracę Starostwa stosownie do ustaleń zawartych w Regulaminie i Regulaminie Pracy Starostwa Powiatowego w Brzezinach;
2) należyte i terminowe załatwianie spraw wnoszonych do Starostwa;
3) wnikliwe i terminowe rozpatrywanie skarg, wniosków, postulatów i listów;
4) prawidłową politykę kadrową;
5) organizację kontroli zarządczej;
6) przestrzeganie dyscypliny pracy;
7) przestrzeganie przepisów o dostępie do informacji publicznej, ochronie danych osobowych oraz o ochronie informacji niejawnych przez pracowników Starostwa.
Starosta bezpośrednio nadzoruje następujące wydziały:
1) Komunikacji i Transportu;
2) Powiatowego Rzecznika Konsumentów;
3) Pełnomocnika Ochrony Informacji Niejawnych;
4) Stanowisko ds. Kontroli Zarządczej;
5) Zespołu Radców Prawnych;
6) Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego;
7) Zespołu ds. Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności;
8) Geodety Powiatowego;
9) Administratora Systemów Informatycznych;
10) Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Starosta nadzoruje działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Brzezinach.
Do zakresu zadań Wicestarosty należy:
- Wicestarosta wykonuje zadania i posiada kompetencje w zakresie wyznaczonym przez Starostę.
- Jeżeli Starosta nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa
dla Wicestarosty obejmuje, z zastrzeżeniem art. 38 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, wszystkie zadania i kompetencje Starosty. W tym czasie przy podpisywaniu dokumentów posługuje się pieczątką „wz. Starosty”. - Wicestarosta bezpośrednio nadzoruje działalność wydziałów:
- Rozwoju Powiatu, Dróg, Rolnictwa i Ochrony Środowiska,
- Budownictwa, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami,
- Edukacji, Spraw Społecznych, Obywatelskich i Promocji.
- Wicestarosta nadzoruje działalność następujących jednostek organizacyjnych:
- Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Brzezinach;
- Domu Pomocy Społecznej w Brzezinach;
- Domu Pomocy Społecznej w Dąbrowie;
- Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Brzezinach;
- Liceum Ogólnokształcącego w Brzezinach;
- Zespołu Szkół Specjalnych w Brzezinach;
- Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Brzezinach.
Do zakresu zadań Sekretarza należy:
- Do zadań Sekretarza należy w szczególności:
1) zapewnienie sprawnej organizacji pracy Starostwa;
2) koordynacja pracy pomiędzy wydziałami w Starostwie;
3) koordynowanie spraw kontroli wewnętrznej i zewnętrznej prowadzonej przez Starostwo;
4) nadzór nad stanem organizacji Starostwa, w tym inicjowanie usprawnień organizacyjnych
i technicznych;
5) zapewnienie kulturalnej i sprawnej obsługi interesantów;
6) ustalenie form i metod pracy wydziałów w Starostwie;
7) nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez wydziały w Starostwie;
8) nadzór nad terminowością załatwiania spraw wnoszonych do Starostwa;
9) uczestniczenie w posiedzeniach organów Powiatu;
10) nadzorowanie rozpatrywania skarg, wniosków i petycji;
11) nadzór nad realizacją uchwał Rady i Zarządu oraz zarządzeń Starosty;
12) organizacyjne przygotowanie, obsługa i przeprowadzenie wyborów i referendów;
13) wykonywanie innych zadań powierzonych przez Radę, Zarząd lub Starostę;
14) sprawowanie bieżącego nadzoru i kontroli dyscypliny pracy;
15) zapewnienie ochrony i nadzoru nad mieniem starostwa;
16) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Brzezinach w zakresie wspierania rodziny i sprawowania pieczy zastępczej oraz pomocy w usamodzielnianiu jej pełnoletnich wychowanków. - Sekretarz pełni jednocześnie funkcję naczelnika Wydziału Organizacji i Kadr.
- Starosta może upoważnić Sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.
Do zakresu zadań Skarbnika należy:
- Skarbnik jest głównym księgowym budżetu Powiatu i odpowiada za:
1) prowadzenie rachunkowości jednostki;
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywanie wstępnej kontroli dotyczącej:
a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
b) kompletność i rzetelność dokumentów z zakresu operacji gospodarczych i finansowych.
- Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
1) nadzór nad całokształtem spraw z zakresu rachunkowości w Starostwie i w jednostkach organizacyjnych Powiatu;
2) prowadzenie księgowości i ewidencji mienia Powiatu oraz ewidencji powierzonego mienia Skarbu Państwa;
3) opracowywanie projektu budżetu;
4) analiza realizacji budżetu i przedkładanie Zarządowi projektów uchwał w sprawie zmian budżetu;
5) składanie kontrasygnaty na dokumentach stwierdzających dokonanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie zobowiązania majątkowego Powiatu;
6) opracowywanie dokumentacji przyjętych zasad (polityki) rachunkowości;
7) opracowywanie instrukcji obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych;
8) zapewnienie sporządzania prawidłowej sprawozdawczości budżetowej;
9) zapewnienie płynności finansowej Powiatu;
10) nadzór nad przestrzeganiem prawidłowości w zakresie gospodarki finansowej;
11) gospodarowanie powierzonym mieniem, w tym windykacja należności pieniężnych;
12) uczestniczenie w posiedzeniach organów Powiatu;
13) sprawowanie nadzoru nad służbami finansowo – księgowymi Starostwa i jednostek organizacyjnych Powiatu.
- Skarbnik pełni jednocześnie funkcję naczelnika Wydziału Finansowego.